Thursday, January 24, 2008

I väntan på febr-sockorna


I väntan på mönster på februarisockor började jag i stor stil med Ambrosia Socks (vänster på bilden) från www.KnittingDaily.com. Tån gick bra men sedan - tyvärr läste jag bara mönstret och fann att man i 4 varv skulle lyfta samma maska - hur skulle det bli? Ringde Metta som var bussig och stickade upp en lapp åt mig och si - det skulle vara så, den lyftade maskan skulle bli den vridna maskan i flätan! Nu har jag kommit en bit på den sockan. I irritationen över att inte kunna lösa problemet utan provlapp, började jag i stället på ett annat mönster, Seduction socks som jag hittade på www.interwaeve.com , kan rekommenderas! Utmärkt beskrivning på engelska och med tydliga förklaringar. Eftersom jag gillar blått och inte har stickat i den färgen på länge får det bli två par blåa, en stickad från tån och en stickad uppifrån. Jag har fortfarande sjalen på gång och vantar som jag lovat 13-åringen. Han tyckte det var häftigt med 2-ändstickade sådana och säger sig behöva det! Roligt att de bryr sig. Idag är det Hemstickan som gäller, spännande att se vad alla håller på med. Vi brukar vara många, 15-18 flitiga stickerskor! Snuttefilten är klar och ska sändas iväg idag.

1 comment:

Metta said...

"Snuttefilten till Gunde Svan", som var vårt uppdrag i Stickas stafettstickning, blev jättefin. Vilken entusiasm och kreativitet som visades bland Hemstickorna.
Hoppas du lägger ut en bild på den färdiga filten.

Bra att jag kunde hjälpa dig med mönstret till Ambrosiasockorna.

Ha det bra i eftermiddag, då jag tyvärr inte kan komma.

Kram / Metta