Saturday, December 27, 2008

Kalendersjalen klar!


I 24 dagar har jag varit med och stickat på "julkalendern" som Johanna haft på sin blogg. Så spännande det var i början och gissningarna på vad det skulle bli var många. Så småningom trodde vi väl på vårt stick-café att det skulle bli en sjal och det blev det! Garnet jag använde var i acryl och beigespräckligt, passar bra till min bruna kappa och mössa som jag stickade förut. Tycker det var roligt att sticka "kalendern" denna gång, lagom mycket varje dag och superenkelt. Varje dag har jag också sparat Färilas julsjal så när det blir lite tid över ska jag ta mig an det mönstret. Det finns säkert någon nystan i min garderob som vill bli en sådan sjal!

I stick-korgen ligger nu också ett antal små virkade ringar i olika storlekar. Garnet jag använt är 2-trådigt och växtfärgat ull i mörkrosa. Dottern såg i en norsk sticktidning en sorts halskrage/sjal där det var ringar i olika storlekar som var fästade vid varandra - jätteläckert! Mönstret är superenkelt och finns i MASKERADER nr 1. Antagligen måste jag lägga ut alla ringarna och försöka sammanfoga dem så att de ligger runt och fint kring halsen. Ska bli kul att se resultatet! Vidare har jag ju "hästtröjan" till 5-åringen på gång, men hästen blir för stor tycker jag, på mönstret är det en 12-åring som har en sådan tröja och då blir proportionerna häst/tröja mycket bättre. På en 5-årings tröja blir hästhuvudet för stort, kanske blir det en enfärgad tröja med någon form av hästapplikation......

4 comments:

Anonymous said...

När man ser resultatet så ångrar jag så smått att jag inte hängde på. Men å andra sidan var det nog tur. Har känt mig ganska trött och sliten sista tiden och mitt i julhelgen märker jag ju att min planering vare lika med noll. Nu löste det sig bra och vi får hämta nya krafter och nytt hopp.
Önska dig ett Gott Nytt År.

Anonymous said...

Vad fin den blev, har också stickat i samma garn men gjorde en väst och det är ett vackert garn...

Jag hann inte med stickkalendern, har för mycket vims i huvudet, jag ska vara glad att jag vet vad jag heter och bor *Ler*


Jag önskar ett gott nytt år/Kram

Britt-Marie said...

Så fin halsduken blev, jag har bara följt det hela på avstånd.

Ett riktigt GOTT NYTT ÅR till dig och massor med julkramar

Metta said...

Önskar dig ETT GOTT NYTT ÅR! Ser fram emot att 2009 kommer att bli ett bra stickår. Ännu så länge ganska vaga planer. Har en massa garn att sticka vantar av, så jag börjar nog med det.
Kram Metta