Tuesday, June 16, 2009

Min marinblå, del 2, och vantar igen



Efter några dagar hos släkt och vänner i Sthlm har jag kommit en bit till på Min Marinblå. Visste inte riktigt hur jag skulle fotografera den men tog den på mig och ställde mig framför spegeln och knäppte - och si, så här blev det! Är jättenöjd med mönsterbeskrivningen, koftan kommer att passa mig perfekt! Efter cirka 10 cm räknade jag ut att jag skulle ha dubbelt så många ökningar på fram- och bakstycke som på ärmarna. Alltså ökade jag så också, vart annat varv på fram- och bakstycke och vart fjärde på ärmarna. Efter 25 cm delade jag arbetet och fogade ihop båldelarna med 4 extra m "under armarna" och provade och fotade och det passade mig jättebra! Nu är det bara att veva på, något finurligt mönster har jag inte tänkt mig, kanske broderar jag något nedtill men det får bli en senare fråga.
Under bilresan passade jag också på att fortsätta på ett UFO som jag hade. Muddar som jag klippt från andra vantar som blev för långa startade jag med och så blev det 2-ändstickning resten. Ljuvligt sköna och mjuka vantar blir det. Vem ska ha dem? Inte vet jag!
Passade också på i Sthlm att slinka in på Trassel där det bjöds på kaffe och tårta och där man skulle ha WWKIP-stickning från kl 12.00. Jag var där före 12.00 och då var det inte många som stickade. Klämde och kände på en hel del ljuvliga garner och kom hem med bambustickor - några av mina har jag brutit av....

1 comment:

Tant Kofta - Lotta Blom said...

Hej!
En vits med koftan kan vara att det bara är en slät kofta som man kan ha färgglada sjalar till eller en riktigt blommig top.
Snyggt!
Hej fr. koftan