Sunday, November 27, 2011

1:a Advent

Så har vi tänt det första ljuset i advent, 2011. Ljusstaken är den som vi köpte till vårt första hem för 50 år sedan och den lilla duken har min mamma sytt, jättefint med silketrådar. Nu känns det som om det snart blir jul i alla fall, här finns inte en snögnutta och det är 11.9 grader varmt! Tyvärr blåser det som bara den, hörde nyss att det är stormbyar runt om i landet. Skönt att kunna sitt hemma och sticka lite. Var i Hedvigs kyrka idag och lyssnade på skön sång - en tradition som jag haft sedan några år. Några stickprojekt har jag också avslutat, mössa och halvvantar till de hemlösa och en ny vante till en dam som tappat vänstervanten. Som tur var hade jag just det mönstret hemma och stickat sådana vantar förut så jag tog mig an uppgiften. Den skarpt rosa färgen blev inte riktigt likasom den på den högra vanten men det gör egentligen ingenting, så noga tittar man inte på vantar som man bär.



Önskar er alla läsare en skön adventskväll!





5 comments:

Metta said...

Visst är det något speciellt när man kan pynta med gamla ljusstakar. Jättefin duk din mamma sytt. Den förstår jag att du vårdar ömt.
Så fin vanten blev och inte syns det någon skillnad på den och originalet.
Ha en bra 1:a adventskväll!

Pysselfarmor said...

Åh så snygga vantar...och inte ser jag någon skillnad i färg...
ha det gott!

Sunna said...

vilket otroligt vackert mönster på vanten, så snäll du är som fixar en make

Anna said...

Var hittar man det mönstret? Jättefina!

maliz said...

Det är ju roligt, samma vantar stickade jag för många år sedan, jag tror det var 1981 att det fanns mönstret i tidningen Vi.
Här kan du se min version
http://strick17.blogspot.com/2011/12/alte-schatzchen.html
Den rosa färgställningen tycker jag mycket om