Monday, November 26, 2012

Koftan påbörjad!

Så har jag äntligen börjat på min kofta, mönster ur boken Maskor och Medeltid, sid 111. Det garn jag tänkt ut från början blev i tunnaste laget så jag kör dubbelt grått och dubbelt natur, det känns jättebra och mjukt och fint. Inte stickigt alls! Börjar alltid med ärmarna för att se hur sträckning och mönster funkar och då kan jag stilla min nyfikenhet lite. På träffen i Uppsala tipsade Tålamodspåsen mig om att sticka ärmarna nedifrån och upp - de ska på mönstret stickas uppifrån ärmhålet och ner. Då blir det krångligt att svänga runt hela koftan när man stickar runt på ärmen! Det går ju att smygsy fast ärmen bra också. Har en liten lätt virkning bredvid också - naturligtvis ett par vantar i dubbelvirkningstekniken. Garnet är Per Gynt, tjockt och bra och lättvirkat! Idag på caféet kom en tjej och ville intervjua oss om stickning, tradition osv då hon ska göra ett fältstudiearbete på LiU. Jättespännande och det ställer vi naturligtvis upp på! Nästa vecka kommer hon åter.

6 comments:

Skarvtjärns Greta said...

Men vad kul med intervjun. Snygg början på stickningen också

Inger said...

Härlig mönster ur en fin bok. Jag fick boken i födelsedagspresent, så jag njuter av att bläddra i den. Har inte bestämt mig för vad jag vill göra ur den än.

heidi said...

Så spännande med koftan! såhär långt ser det bra ut:)

Eva S said...

Så fint mönster!

Pysselfarmor said...

Hoppas tomten kommer med den stickboken! Har skickat brev till honom :-))

Det där blir väldans snyggt!

Ha det gott!

Sunna said...

otroligt vackert mönster, ha en skön advent