Thursday, June 27, 2013

Annorlunda stick-café

Igår kväll var jag med på ett mycket annorlunda stick-café. Vi fick höra berättelsen om hur Anna och hennes sambos hus brann ner till grunden på mindre än en halv timma! De väcktes mitt i natten och fick egentligen inte med sig något, jo en telefon så de kunde ringa räddningstjänsten som tur var. Hunden räddades också och ingen av de tre fick några synliga skador men så mycket känslor, man kan tänka sig hur mycket som rör sig i deras huvuden, allt de mist, hur det ska ersättas och hur livet ska gå vidare.  De har lyckligtvis underbara grannar som omedelbart ställde upp med husrum, kläder och mat - och att bara finnas till i deras närhet! Så underbart det var att höra att de hade fått så många brev, paket och så mycket kramar och omtanke från så många, både kända och för dem okända personer på nätet! Hon fick även igår en stor mängd garn och annat "bra att ha" från oss igår - och så förstås många, långa kramar!
Vi satt tysta och hörde Anna berätta och det fanns tårar lite här och var bland oss, vilken hemsk upplevelse det måste varit att se sitt hem förstöras! Räddningstjänsten var fantastisk, grannar också som sagt och alla vänner - tänk att så mycket kärlek och omtanke finns när det behövs! Anna ville påminna alla starkt om att kolla sina brandvarnare (för alla har väl?), brandsläckare och kanske också en brandfilt (kan vara bra att svepa om sig när man ska bort från något som brinner - det är väldigt varmt...) och för att ha lite minnen kvar om allt försvinner ladda ner alla bilder och dokument på dropbox! De första 2 GB är visst gratis tror jag, ska kolla det. I alla fall en mycket bra idé. Inte utan att man kände sig lite omtumlad när man kom hem och glad för att de hann ut ur huset innan det var övertänt!
Idag ska det kollas brandvarnare och jag har redan tänkt ut vad jag ska lägga på dropbox. Tänker gå ner till vårt café i eftermiddag på Gubbens och sticka en stund bland de härliga vännerna.

2 comments:

Inger said...

Hemska tanke att något sånt här ska hända.Jag har funderat mycket på det sen jag fick veta det i föra veckan.

Pysselfarmor said...

Det måste vara hemskt att förlora sitt hem. Möbler går ju att köpa men allt som ett affektionsvärde/minnen...smycken, album och ärvda ting.